|
ΔΙΑΤΡΟΦΗ
Bιολογικά προϊόντα για το παιδί
Τα βιολογικά τρόφιμα προέκυψαν μέσω της Βιολογικής ή Οργανικής Γεωργίας και Κτηνοτροφίας. Το βιολογικό σύστημα διαχείρισης και παραγωγής αγροτικών προϊόντων στηρίζεται σε φυσικές διεργασίες, στη μη χρησιμοποίηση χημικών συνθετικών λιπασμάτων, φυτοπροστατευτικών προϊόντων ή γενετικών τροποποιήσεων, στην μη χρησιμοποίηση χημικών μεθόδων στην αντιμετώπιση εχθρών, ασθενειών και ζιζανίων, στην μη χρησιμοποίηση αντιβιοτικών και ορμονών... Χρησιμοποιούνται τεχνικές παραγωγής και ανακύκλωσης που διατηρούν την φυσική ισορροπία, τη γονιμότητα του εδάφους και την υγεία των ζώων.
Έχει αποδειχθεί σε μελέτες ότι τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά έχουν υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης C, σιδήρου, μαγνησίου και φωσφόρου, αλλά και φυτοχημικών ουσιών που προστατεύουν από ασθένειες όπως π.χ. από καρκίνο και καρδιαγγειακές παθήσεις. Ενώ τα βιολογικά γαλακτοκομικά έχουν αποδειχτεί ότι περιέχουν υψηλότερη ποσότητα Ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, βιταμίνης Ε και αντιοξειδωτικών ουσιών. Δίνοντας βιολογικά γαλακτομικά στα παιδιά περιορίζετε την έκθεσή τους σε ορμόνες και άλλα αντιβιοτικά, ενώ αν τους προσφέρετε βιολογικά φρούτα και λαχανικά τα γλιτώνετε από τα φυτοφάρμακα. Πάντως τα συσκευασμένα βιολογικά τρόφιμα μπορεί να παράγονται από βιολογικά υλικά, δεν σημαίνει ότι δεν περιέχουν υψηλές ποσότητες λίπους και ζάχαρης, ούτε ότι αυτομάτως γίνονται διατροφικά πιο υγιεινά.
Η αυξημένη ευαισθησία των καταναλωτών για θέματα που αφορούν την ασφάλεια των τροφίμων, καθώς και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες συνέβαλαν στην ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας κατά τα τελευταία έτη.
Πέρσι στις αρχές Οκτωβρίου βρέθηκα στη Συνάντηση Ενημέρωσης «Παιδί & Υγεία» που για τέταρτη συνεχή χρονιά διοργάνωσε η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία στην «Τεχνόπολις»του Δήμου Αθηναίων, και όπου καταξιωμένοι επιστήμονες μίλησαν για θέματα διατροφής των παιδιών σήμερα. Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας, Καθηγητής Παιδιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ανδρέας Κωνσταντόπουλος μίλησε για το θέμα «Φυτο-ορμόνες στο τραπέζι μας - Βιολογικά προϊόντα». Ενώ ακολούθησαν θέματα όπως «Χρώματα και αρώματα στο πιάτο του παιδιού», «Διατροφή των παιδιών για πρόληψη της παχυσαρκίας» και «Οι βιταμίνες και τα συμπληρώματα διατροφής» με εξαιρετικούς ομιλητές ανάμεσα τους την Επ. Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών κα. Μαίρη Μοσχόβη, τον Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Αντώνη Καφάτο και τον Παιδίατρο κ. Γιάννη Παναγιώτου. Αναλύοντας τις έρευνες έχει βρεθεί ότι με την αφαίρεση κάποιων χρωστικών ουσιών και συντηρητικών από τη διατροφή 3χρονων παιδιών, μειώθηκαν τα συμπτώματα υπερδραστηριότητας και υπερκινητικότητας που εμφάνιζαν. Επίσης μια έρευνα στη Βρετανία έδειξε ότι ο συνδυασμός κάποιων πρόσθετων ουσιών μπορεί να αναστείλει την ανάπτυξη νευρικών κυττάρων. Δηλαδή οι πρόσθετες ουσίες επιτρέπονται στα τρόφιμα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θεωρούνται ασφαλείς μόνο όσο υπάρχουν μόνες τους στο τρόφιμο, όμως από ότι φαίνεται ο συνδυασμός κάποιων από αυτές δεν είναι ξεκάθαρα ασφαλής ούτε να έχει μελετηθεί συστηματικά μέχρι σήμερα. Πριν αρκετά χρόνια όλα τα προϊόντα που αγοράζαμε ήταν φρέσκα, σήμερα μεγάλο ποσοστό των φυσικών προϊόντων που αγοράζουμε είναι συσκευασμένα. Η ευκολία όμως αυτή δημιουργεί ανησυχία, καθώς τα τρόφιμα περιέχουν πολλές χημικές ουσίες. Μερικές απ’αυτές μπορούν να εμπλουτίσουν τη διατροφική αξία του τροφίμου, ενώ άλλες δεν προσθέτουν τίποτα σε αυτήν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πρόσθετα επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο την ανάπτυξη του παιδιού, αλλά και τη συμπεριφορά του.
Δυστυχώς ενώ τα βιολογικά τρόφιμα κάνουν έντονη την παρουσία τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ, η πληροφόρηση για αυτά είναι ελλιπής, αποσπασματική και για αυτόν τον λόγο επικρατεί σύγχυση ανάμεσα στους καταναλωτές.
Οι ειδικοί προτείνουν για να επιλέξετε φυσικά προϊόντα με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια:
-Διαβάστε καλά τα συστατικά στα τρόφιμα και αποφύγετε τροφές με μεγάλο αριθμό συστατικών.
-Διαλέξτε πάντα φρούτα και λαχανικά της εποχής. Όσο πιο φρέσκα είναι τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχουν να διατηρήσουν τα διατροφικά τους στοιχεία.
-Οι ετικέτες μπορεί να αναφέρουν "φυσικό", όμως μπορεί να περιέχει μεγάλες ποσότητες ζάχαρης, νατρίου και λίπους.
Όσον αφορά τη βιολογική παραγωγή κρέατος και πουλερικών γίνεται με ιδιαίτερη φροντίδα έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η καλή διαβίωση των ζώων με τη χρησιμοποίηση φυσικών ζωοτροφών. Στην βιολογική κτηνοτροφία απαγορεύεται η γενετική τροποποίηση και η χρήση ουσιών που ευνοούν την ανάπτυξη ή τροποποίηση του κύκλου αναπαραγωγής των ζωών. Η ανάπτυξη της βιολογικής γεωργίας στην Ευρώπη ξεκίνησε στις αρχές του 20ου αιώνα κυρίως στη Γερμανία, την Αγγλία και την Ελβετία. Η ανάπτυξη της ξεκίνησε σημαντικά τη δεκαετία του ’80 με τη συνέχιση της ανάπτυξης νέων μεθόδων παραγωγής, αλλά και της αύξησης του ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα βιολογικά προϊόντα. Έπειτα στη δεκαετία του ’90 η ανάπτυξη και εξέλιξη της βιολογικής γεωργίας στην Ευρώπη ήταν ραγδαία και συνεχίζεται με ακόμα υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στις αρχές του 21ου αιώνα σε ορισμένα κράτη. Αν και κάλυπτε μόνο το 3% περίπου της συνολικής χρησιμοποιούμενης γεωργικής έκτασης της Ε.Ε. το 2000, η βιολογική γεωργία εξελίχθηκε στην πραγματικότητα σε έναν από τους δυναμικότερους γεωργικούς τομείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η πλειοψηφία των γονέων τρέφονται χωρίς να έχουν επίγνωση των συνεπειών του τρόπου διατροφής τους στους ίδιους και στα παιδιά του. Η λαθεμένη στάση που ακολουθούν στη διατροφή προκαλεί άθελα τους βλάβες που τα αποτελέσματα τους εκδηλώνονται μόνο μετά από πολύ καιρό. Στη μεσογειακή διατροφή το άτομο καταναλώνει λιγότερα σιτηρά και αμυλούχες τροφές και περισσότερα φρούτα και λαχανικά. Στο γεύμα προστίθενται συστατικά πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά όπως είναι το ελαιόλαδο, οι ελιές, οι ξηροί καρποί. Έρευνες καταδεικνύουν ότι η κατανάλωση σε τακτική βάση φρούτων, λαχανικών, πουλερικών και ψαριών μπορεί να μειώσει την ανάπτυξη των καρδιακών ασθενειών κατά 39% στους άνδρες και κατά 39% στις γυναίκες, ενώ η υψηλή δόση ιχθυελαίου δρα ευεργετικά σε ασθενείς με καρδιακές παθήσεις, καρκίνο, αλτσχάιμερ κ.ά. Ο ερευνητής βιοχημικός-βιοτεχνολόγος Dr Barry Sears και ειδικός σε θέματα ορμονικού ελέγχου μέσω της διατροφής, παρουσίασε ένα νέο διατροφικό μοντέλο, τη «Διατροφική Zώνη», το οποίο χαρακτήρισε μετεξέλιξη της μεσογειακής διατροφής. Σύμφωνα με τον κ. Sears, η «Zώνη» αφορά στον έλεγχο των «σιωπηλών» φλεγμονών, που όπως είπε κρύβονται πίσω από μια σειρά χρόνιων παθήσεων, αλλά και της πρόωρης γήρανσης, με τη σωστή κατανάλωση της τροφής. Με δημοσιεύσεις στον Τύπο ανακοίνωσε ότι η «Zώνη» είναι η «φυσιολογική κατάσταση του οργανισμού κατά την οποία οι ορμόνες ρυθμίζονται από τη διατροφή και συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να ελέγξουν τις σιωπηλές φλεγμονές». Oι βασικοί κανόνες του νέου διατροφικού μοντέλου αφορούν στην κατανάλωση μικρής ποσότητας φαγητού, πρωτεΐνης σε κάθε γεύμα και πολλών φρούτων και λαχανικών. Σύμφωνα με τον κ. Sears, το 1/3 της διατροφής θα πρέπει καλύπτεται με λευκό κρέας, δηλαδή ψάρι ή κοτόπουλο, και τα υπόλοιπα 2/3 της διατροφής σε λαχανικά και φρούτα. O κ. Sears έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ιχθυέλαιο, τονίζοντας ότι η υψηλή κατανάλωσή του έχει ευεργετική δράση στις καρδιακές ασθένειες, τον καρκίνο, την κατάθλιψη, την αδυναμία συγκέντρωσης, τη σκλήρυνση κατά πλάκας, το αλτσχάιμερ, τον χρόνιο πόνο, την οστεοπόρωση, τα δερματικά προβλήματα και τη γονιμότητα. Επίσης διευκρίνισε ωστόσο ότι στο απλό ιχθυέλαιο περιλαμβάνονται και διάφορες τοξικές ουσίες και πρότεινε το αποσταγμένο ιχθυέλαιο.
Λοιπόν για τα παιδιά ασπίδα προστασίας κατά χρόνιων παθήσεων αποτελεί η αυξημένη κατανάλωση φρούτων, λαχανικών, λευκού κρέατος, αλλά και ιχθυελαίου.
Η αλήθεια είναι ότι ζούμε την εποχή που ποτέ άλλοτε δεν υπήρξε τόση μεγάλη ποικιλία τροφών στη διάθεση μας, αλλά παράλληλα και μια κατακόρυφη αύξηση των ασθενειών που οφείλονται στη κακή διατροφή.
|