«Πάγωσα. Δεν μπορούσα να κουνηθώ».
Αυτή ήταν η ατάκα μίας μαμάς στο Newsweek, περιγράφοντας τη στιγμή που ο 4χρονος γιος της, ο Luca, έκανε για πρώτη φορά τη νοηματική από μόνος του για να πει το όνομά του. Αυτό που έμοιαζε με μια απλή ανταλλαγή σε ένα Chick-fil-A στην Καλιφόρνια ήταν, για την Foster, η συμπύκνωση χρόνων μάθησης, υπεράσπισης και ελπίδας σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα σύνδεσης.
Στο viral βίντεο του TikTok που ανέβηκε στον λογαριασμό της Foster, @thelacouple, και έχει πάνω από 4 εκατομμύρια views, ο Luca και η μαμά του καταγράφουν μια συνηθισμένη βόλτα όπου εκείνος εξασκείται στο να παραγγέλνει μόνος του το φαγητό του.
Καθώς ο Luca πλησίασε τον πάγκο, ο ταμίας, ο Moises, παρατήρησε ότι χρησιμοποιεί ASL και τον ρώτησε «Πώς σε λένε;». Ο Luca, χωρίς να διστάσει στιγμή, έκανε περήφανα με τα δάχτυλά του την ορθογραφία του ονόματός του για πρώτη φορά. «Το να τον βλέπω να το κάνει αυτό, χωρίς καμία προτροπή, με σταμάτησε ακαριαία», θυμήθηκε η Foster στη συνέντευξή της στο Newsweek. «Για εμάς, αυτή η στιγμή αντιπροσώπευε χρόνια μάθησης, υπεράσπισης και ελπίδας, όλα συμπυκνωμένα σε αυτή τη μικρή, όμορφη πράξη αυτοέκφρασης».
Αυτό που έκανε την ανταλλαγή ακόμα πιο σημαντική, όπως θυμάται η Foster στην ίδια συνέντευξη, ήταν η αντίδραση του ταμία: καλοσύνη, κατανόηση και επικοινωνία στη γλώσσα του Luca. «Αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο ελπίζω να μεγαλώσει ο Luca, ένας κόσμος όπου οι άνθρωποι τον συναντούν στη μέση».
Πώς μια μικρή πράξη δημιούργησε ένα μεγαλύτερο κύμα
Ο Moises αργότερα σχολίασε στο TikTok, με το όνομα @sm_19620: «Έμαθα ASL στο λύκειο και προσπαθώ όσο μπορώ να χρησιμοποιώ αυτές τις δεξιότητες όταν έχω την ευκαιρία. Είναι τα μικρά πράγματα που όντως μετράνε για τους ανθρώπους, και χαίρομαι που ήμουν εκεί για να κάνω τη μέρα του Luca ξεχωριστή».
Οι θεατές συγκινήθηκαν τόσο από το επίτευγμα του Luca όσο και από την ενσυναίσθηση που έδειξε ο Moises. Το βίντεο προκάλεσε χιλιάδες σχόλια, αναδεικνύοντας το πώς απλές χειρονομίες μπορούν να ενισχύσουν τη σύνδεση, την εκπροσώπηση και την προσβασιμότητα για παιδιά που είναι κωφά ή με μειωμένη ακοή.
- «Ξέρω ότι η μαμά ήταν έτοιμη να κλάψει εκείνη τη στιγμή »
- «Τα μικρά του δάχτυλα που κάνουν νοήματα»
- «Η νοηματική πρέπει να είναι μάθημα επιλογής στα σχολεία»
- «Νομίζω ότι μόλις ερωτεύτηκα έναν άγνωστο (τον ταμία)»
Η ιστορία πίσω από τη στιγμή
Η Foster και ο σύζυγός της, γονείς του Luca, ξεκίνησαν να μαθαίνουν ASL λίγο μετά τη διάγνωση απώλειας ακοής του όταν ήταν έξι εβδομάδων. «Δεν ήταν εύκολο», είπε η Foster στο Newsweek. «Κάναμε λάθη, μάθαμε αργά, και συνεχίζουμε να μαθαίνουμε, αλλά κάθε νόημα έχτιζε μια γέφυρα ανάμεσά μας».
Το ταξίδι τους αναδεικνύει τη σημασία της έγκαιρης πρόσβασης στην επικοινωνία: τα CDC εκτιμούν ότι περίπου τρία στα 1.000 μωρά στις ΗΠΑ γεννιούνται με ανιχνεύσιμη απώλεια ακοής.
Η εκμάθηση ASL όχι μόνο τους συνέδεσε με τον Luca, αλλά τους βοήθησε να έρθουν πιο κοντά και με την ευρύτερη κοινότητα των κωφών, αποκτώντας κατανόηση για την ταυτότητα, τον πολιτισμό και την προσβασιμότητα.







