Κόντρα στο ΑΙ ένα μάθημα ανθρωπιάς και ενσυναίσθησης με χριστουγεννιάτικη μαγεία.
Ένα γαλλικό σούπερ μάρκετ πήγε ένα βήμα παρακάτω το θέμα «χριστουγεννιάτικη διαφήμιση» και έγινε παγκόσμιο viral. Όχι μόνο γιατί αψήφησε την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά και γιατί εξαίρει την αξία των διαπροσωπικών σχέσεων, της φιλίας και της ενσυναίσθησης χωρίς φίλτρα και ταμπέλες.
Η διαφήμιση με τίτλο “Le mal aimé” (ο μη αγαπητός) για την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Intermarché, ξεκινά με ένα μικρό αγοράκι, το οποίο φοβάται ένα λούτρινο κουκλάκι – λύκο. Ο μπαμπάς του τού λέει μία ιστορία για έναν λύκο που ζούσε στη μοναξιά, αφού όλα τα υπόλοιπα ζώα τον φοβούνταν. Και στη συνέχεια αρχίζει το animation, όπου η ιστορία ακολουθεί τον λύκο, που προσπαθεί να συνδεθεί με τους γείτονές του στο δάσος, αλλά αποτυγχάνει, λόγω του φόβου τους. Έτσι, αποφασίζει να αρχίσει να μαγειρεύει λαχανικά.
Η ιστορία ολοκληρώνεται όταν ο μεταμορφωμένος λύκος εμφανίζεται σε ένα χριστουγεννιάτικο τραπέζι, κρατώντας ένα σπιτικό φαγητό.
Με μουσική υπόκρουση τη γαλλική επιτυχία της δεκαετίας του ’70 «Le Mal Aimé» του Claude François, η διαφήμιση έχει συγκεντρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια προβολές και εκτός Γαλλίας. Και όχι άδικα: είναι ζεστή, γενναιόδωρη στο συναίσθημα και μιλά για την αξία του ανήκειν, της αποδοχής και της ανάγκης να κοιτάμε πέρα από την εμφάνιση. Είναι ακριβώς ό,τι θα έπρεπε να είναι μια χριστουγεννιάτικη διαφήμιση.
Η σύλληψη και η υλοποίηση της ιδέας ανήκει στη διαφημιστική εταιρεία Romance. Χρειάστηκε έναν ολόκληρο χρόνο για να ολοκληρωθεί, με τη συμμετοχή 80 ανθρώπων, υπό την καθοδήγηση της εταιρείας animation Illogic Studios με έδρα το Μονπελιέ και παραγωγή από το στούντιο Wizz στο Παρίσι.
Από την Ευρώπη μέχρι τις ΗΠΑ, όσοι είδαν τη διαφήμιση την αποθέωσαν, την μοιράστηκαν στα προφίλ τους, με την ευχή να ήταν μία κανονική ταινία αντί για ένα δίπλεπτο σποτ.
Οι θαυμαστές εξήραν τον animated κόσμο αυτού του παιδικού παραμυθιού, χειροκροτώντας το γεγονός ότι δεν καταφεύγει σε άψυχες συντομεύσεις τεχνητής νοημοσύνης, αλλά αντίθετα προωθεί την παραδοσιακή καλλιτεχνική δημιουργία για να αφηγηθεί μια ιστορία με συναισθηματικό πυρήνα.
Μια έντονη αντίθεση σε σχέση με το χριστουγεννιάτικο διαφημιστικό «χάος» της Coca-Cola, που δέχτηκε κριτική για την «ανατριχιαστική» χρήση τεχνητής νοημοσύνης.
Ο Victor Chevalier, senior copywriter της Romance, δήλωσε: «Το AI δεν μπορεί να πλάσει ιστορίες. Εμείς δημιουργούμε ιστορίες» και πρόσθεσε ότι «αυτό που κάνει επιτυχημένη τη διαφήμισή μας είναι, ότι μας πήρε χρόνο για να την υλοποιήσουμε»
Ο Thierry Cotillard, πρόεδρος του ομίλου Les Mousquetaires, μητρικής εταιρείας της Intermarché, ανέφερε ότι η αλυσίδα απέδειξε πως η ανθρώπινη νοημοσύνη μπορεί να δημιουργήσει «a different emotion than a robot».
Πράγματι, σε μια εποχή που όλο και περισσότερες εταιρείες και brands καταφεύγουν στην τεχνητή νοημοσύνη για να παράγουν αυτό το οπτικά επιθετικό περιεχόμενο που κάνει τον κόσμο να ψηφίζει με την ανησυχία του για Λέξεις της Χρονιάς, η Intermarché απέδειξε την αξία της ανθρώπινης animation δημιουργίας.
Οι θετικές αντιδράσεις στο διαφημιστικό δείχνουν επίσης ότι το κοινό δεν είναι τόσο αφελές όσο πιστεύουν οι εταιρείες. Μπορεί να βομβαρδιζόμαστε καθημερινά με χαμηλής ποιότητας AI παραγόμενο περιεχόμενο στο διαδίκτυο, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε υποχρεωμένοι να το συμπαθούμε. Πόσο μάλλον να συγκινούμαστε από αυτό.
Το διαφημιστικό στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα: σε μια περίοδο δύσκολη για τους δημιουργούς, που βρίσκονται αντιμέτωποι με την υπαρξιακή κρίση που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη σε θέματα εργασίας και πνευματικών δικαιωμάτων, υπάρχουν ακόμη εταιρείες που αναγνωρίζουν τη δύναμη της πραγματικής δημιουργίας.
Δεν έλειψαν και οι γκρινιάρηδες
Φυσικά, δεν έλειψαν και εκείνοι που έσπευσαν να διαμαρτυρηθούν ότι η διαφήμιση «προωθεί τη χορτοφαγία» και αποφάσισαν να σηκώσουν το γνωστό λάβαρο της αγανάκτησης. Woke αυτό, woke εκείνο. Τα γνωστά.
Ο Cotillard, ωστόσο, έδωσε την καλύτερη απάντηση σε όσους δεν χάνουν ευκαιρία να παραπονιούνται για τα πάντα.
«Δεν είναι για να ενθαρρύνεις τον κόσμο να σταματήσει να τρώει κρέας. Η ιδέα της διαφήμισης είναι η συμπερίληψη, το να μην εξαιρείται κανείς, ούτε ο λύκος, που δεν θέλει να φάει τους νέους του φίλους», εξηγεί.
Το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας είναι ξεκάθαρο: καθένας μπορεί να αλλάξει και η αληθινή σύνδεση είναι εφικτή. Κάτι που δύσκολα ισχύει με τους αλγόριθμους, οι οποίοι τείνουν να καλλιεργούν τον διχασμό. Οι θεατές γίνονται όλο και πιο υποψιασμένοι απέναντι στην εικόνα και στα μηνύματα που στέλνουν οι διαφημίσεις. Ακόμα και όταν πουλάς κάτι, αν θέλεις να γεννήσεις ενσυναίσθηση, οι άνθρωποι απλώς το κάνουν καλύτερα.
Όπως το έθεσε και το Merriam-Webster ανακοινώνοντας τη Λέξη της Χρονιάς του: Η λέξη (“slop”) στέλνει ένα μικρό μήνυμα στην τεχνητή νοημοσύνη: όταν πρόκειται να αντικαταστήσεις την ανθρώπινη δημιουργικότητα, μερικές φορές δεν φαίνεσαι και τόσο υπερνοήμων.
Πηγή: Euronews
Φωτογραφία: Associated Press







