bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Skincare από το δημοτικό: Το TikTok βάζει τα παιδιά σε ρουτίνες που ίσως βλάπτουν το δέρμα τους

Οι ειδικοί προειδοποιούν: προϊόντα για ενήλικες, όπως ρετινόλη και οξέα, δεν είναι για παιδικά δέρματα.

Αν έχεις περάσει λίγο χρόνο στο TikTok, ξέρεις ότι υπάρχουν αμέτρητα βίντεο με ρουτίνες περιποίησης δέρματος, που δείχνουν τα συχνά υπερβολικά μέτρα που κάνουν οι άνθρωποι για τέλειο δέρμα. Αλλά αυτό που ίσως δεν ξέρεις είναι πως ολοένα και περισσότερα βίντεο στο TikTok απευθύνονται και συχνά γίνονται από παιδιά.

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pediatrics, υπάρχουν εκατοντάδες βίντεο στο TikTok που δημιουργήθηκαν από παιδιά ηλικίας 13 ετών και κάτω, τα οποία παρουσιάζουν τις ρουτίνες περιποίησης δέρματός τους.

«Τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι ότι τα προϊόντα περιποίησης δέρματος που προωθούνται σε προεφήβους και εφήβους στο TikTok κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό, και επειδή τα βίντεο τα δημιουργούν αδύνατοι, νεαροί influencers με άψογο δέρμα, προωθούν ένα ιδανικό και μη ρεαλιστικό πρότυπο ομορφιάς», λέει η Molly O’Shea, παιδίατρος και εκπρόσωπος της Ακαδημίας Αμερικανικής Παιδιατρικής (AAP).

Οι γονείς καλούνται να διαχειριστούν αυτό το νέο τοπίο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε σχέση με την περιποίηση του δέρματος για τα παιδιά τους. Αυτό είναι ό,τι μπορούμε να μάθουμε από τη μελέτη.

Τι πρέπει να ξέρουμε για τη μελέτη

Για να κατανοήσουν καλύτερα τι συμβαίνει με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την περιποίηση δέρματος για παιδιά, οι ερευνητές δημιούργησαν λογαριασμούς στο TikTok δηλώνοντας ότι είναι 13 ετών. Έπειτα, χρησιμοποίησαν την καρτέλα «For You» για να δουν ποια βίντεο περιποίησης προτείνονται σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Συνολικά, εξέτασαν 100 βίντεο που είχαν δημιουργηθεί από παιδιά 13 ετών και κάτω, αρκετά από τα οποία ήταν δημοτικού.

«Κορίτσια μόλις 7 ετών συμμετέχουν σε ένα δημοφιλές είδος περιεχομένου όπου εφαρμόζουν προϊόντα περιποίησης καθώς ετοιμάζονται για τη μέρα τους», λέει η Molly Hales, δρ. και συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια στο Northwestern University. «Αν και αυτό μπορεί να είναι μια ευκαιρία για παιχνιδιάρικη έκφραση, εντοπίσαμε κινδύνους, όπως ερεθισμούς, αλλεργίες και ευαισθησία στον ήλιο, από τις ρουτίνες που δείχνουν οι δημοφιλείς δημιουργοί περιεχομένου.»

Τα ευρήματα της μελέτης:

  • Τα βίντεο περιείχαν κατά μέσο όρο 11 πιθανώς ερεθιστικά ενεργά συστατικά, κυρίως κιτρικό οξύ.
  • Τα πιο συχνά ενεργά συστατικά ήταν ερεθιστικά και αυξάνουν την ευαισθησία στον ήλιο.
  • Μόνο το 25% των ρουτινών περιελάμβανε αντηλιακό.
  • Πάνω από το μισό των προϊόντων είχε αδρανή συστατικά που σχετίζονται με αλλεργική δερματίτιδα, που μπορεί να γίνει χρόνιο πρόβλημα.
  • Οι ρουτίνες ήταν ακριβές, με περίπου 6 προϊόντα ανά βίντεο, μέσο κόστος 168 δολάρια και μερικά βίντεο έφταναν μέχρι και 14 προϊόντα, αξίας 500 δολαρίων.
  • Συχνά, τα κορίτσια ξυπνούσαν στις 5 το πρωί ή νωρίτερα για να κάνουν την εκτενή ρουτίνα τους.

Ποια προϊόντα πρέπει να αποφεύγουν οι έφηβοι

Η μελέτη εστιάζει στα κοινά ενεργά συστατικά όπως κιτρικό, γαλακτικό, γλυκολικό και σαλικυλικό οξύ, που είναι ήπια χημικά απολεπιστικά με αντιγηραντικές ιδιότητες.

«Οι προεφήβοι και έφηβοι χωρίς ακμή, ή πανάδες, ή ρυτίδες δεν έχουν κανένα όφελος από αυτά τα απολεπιστικά, τα οποία μπορούν να ερεθίσουν, ειδικά αν χρησιμοποιούνται πολλά μαζί», λέει η δρ. Hales.

Η δερματολόγος Kristin Baird συμφωνεί, τονίζοντας ότι η χρήση ισχυρών απολεπιστικών, όπως υψηλή συγκέντρωση γλυκολικού ή σαλικυλικού οξέος, μπορεί να προκαλέσει έντονους ερεθισμούς. Επίσης, η ρετινόλη και τα ρετινοειδή, χρήσιμα για την ακμή, πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο υπό επίβλεψη γιατρού.

Προειδοποιεί επίσης για προϊόντα με έντονο άρωμα ή αιθέρια έλαια που μπορούν να προκαλέσουν αλλεργίες ή μακροχρόνια ευαισθησία.

Τέλος, τονίζει ότι οι προεφήβοι και έφηβοι δεν χρειάζονται σύνθετες ρουτίνες 10 βημάτων. Ένα απαλό καθαριστικό, ενυδατική κρέμα και καθημερινή χρήση αντηλιακού είναι συχνά αρκετά.
Πώς τα βίντεο περιποίησης προωθούν επιβλαβή πρότυπα ομορφιάς

Η δρ. Hales σημειώνει πως τα βίντεο όχι μόνο περιέχουν επιβλαβή συστατικά, αλλά προωθούν και μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς.

Σε ένα βίντεο, ένα κορίτσι 13-14 ετών κατηγορεί τον εαυτό της επειδή είχε σπυράκια, ενώ το μόνο που φαίνεται είναι ένα μικρό σπυράκι στο πηγούνι της — ένα μη ρεαλιστικό πρότυπο ομορφιάς που κάνει τα κορίτσια να νιώθουν τύψεις.

Υπάρχει επίσης μια ανθυγιεινή σχέση ομορφιάς και καταναλωτισμού. Η δρ. Hales λέει: «Δεν θέλω οι κόρες μου να νομίζουν ότι πρέπει να ξυπνούν νωρίς για να βάλουν 10 προϊόντα για να φροντίσουν τον εαυτό τους, ούτε θέλω να ξοδεύω 200 δολάρια για αυτά!»

Τέλος, εντόπισαν και «ύποπτους φυλετικούς υπαινιγμούς» με λέξεις όπως «λάμψη» που υποδηλώνουν πιο ανοιχτόχρωμο δέρμα.

Η ομάδα σχεδιάζει να μελετήσει βίντεο περιποίησης από παιδιά με σκουρότερο τόνο δέρματος για να κατανοήσουν διαφορές και ομοιότητες.

Τι να κάνετε αν το παιδί σας ενδιαφέρεται για skincaree

Η δρ. O’Shea προτείνει να περιορίσετε την πρόσβαση σε TikTok και άλλα social media μέχρι τα παιδιά να γίνουν 13+.

Αν το παιδί θέλει προϊόντα, καλό είναι να εγκρίνετε:

  • Απαλό, άοσμο καθαριστικό και ενυδατική για το βράδυ
  • Αντηλιακό με φυσικά φίλτρα (SPF 30+) για το πρωί

Επίσης, η δρ. Baird προτείνει να μιλάτε ανοιχτά, χωρίς κριτική, για τις τάσεις που βλέπουν.

Ρωτήστε τι τους αρέσει, τι έχουν δει, τι περιμένουν να πετύχουν. Συχνά ψάχνουν αυτοπεποίθηση ή αίσθημα ελέγχου, όχι μόνο καλύτερο δέρμα. Εξηγήστε ότι όχι όλα όσα βλέπουν είναι ασφαλή ή επιστημονικά τεκμηριωμένα, και ότι η υπερβολική χρήση σκληρών προϊόντων μπορεί να βλάψει το δέρμα. Τέλος, αν έχετε αμφιβολίες, συμβουλευτείτε παιδίατρο ή δερματολόγο.

Facebook Share  X Share  Στείλε με email  Print