bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Το παιδί μου δυσκολεύεται στην ανάγνωση – Πότε είναι φυσιολογικό και πότε χρειάζεται βοήθεια;

Πολλοί γονείς παιδιών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού ανησυχούν όταν βλέπουν ότι το παιδί τους δυσκολεύεται στην ανάγνωση σε σύγκριση με συνομηλίκους του.

Φυσιολογικά, ο ρυθμός ανάγνωσης βελτιώνεται με τον καιρό. Αν αυτό δεν συμβεί, οι γονείς αρχίζουν να αναρωτιούνται γιατί συμβαίνει στο δικό τους παιδί και αναζητούν τρόπους να το βοηθήσουν. Το πρώτο βήμα είναι να εντοπιστούν οι αιτίες και στη συνέχεια να βρεθούν οι κατάλληλες στρατηγικές υποστήριξης.

Πώς καταλαβαίνουμε ότι ένα παιδί δυσκολεύεται στην ανάγνωση

Ένα παιδί μπορεί να παρουσιάζει τα εξής σημάδια:

  • κομπιάζει ή συλλαβίζει τις λέξεις
  • προφέρει λάθος λέξεις
  • μπερδεύει γράμματα μεταξύ τους
  • λαχανιάζει ή χάνει τη σειρά του
  • αποφεύγει ή αρνείται να διαβάσει

Γιατί συμβαίνει αυτό;

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι:

  • χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση
  • το διάβασμα τού φαίνεται βαρετό ή αγγαρεία
  • υπάρχει πιθανότητα μαθησιακών δυσκολιών, όπως η δυσαναγνωσία
  • Ανάλογα με την αιτία, πώς μπορείτε να βοηθήσετε

Τι να κάνετε, όταν χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση

Το μυστικό είναι η επαφή με βιβλία που πραγματικά ενδιαφέρουν το παιδί.

Έρευνες δείχνουν ότι το 73% των μαθητών θα διάβαζαν περισσότερο αν έβρισκαν βιβλία που τους άρεσαν.

Όσο πιο πολύ διαβάζει ένα παιδί, τόσο βελτιώνει όχι μόνο την ταχύτητα και κατανόηση της ανάγνωσης, αλλά και το λεξιλόγιο και την ορθογραφία του.

 Όταν το διάβασμα του φαίνεται βαρετό

Σε αυτήν την περίπτωση, χρειάζεται να γίνει το διάβασμα διασκεδαστικό.

  • Διαβάστε μαζί στο σπίτι, ώστε να δει το παιδί από πρώτο χέρι τη χαρά της ανάγνωσης.
  • Δημιουργήστε μια «γωνιά ανάγνωσης» με άνετα καθίσματα και βιβλία που το ενδιαφέρουν.
  • Δείξτε του ότι η ανάγνωση είναι παντού: σε πινακίδες, μενού, οδηγίες παιχνιδιών.
  • Δώστε το παράδειγμα διαβάζοντας κι εσείς μπροστά του.
  • Συνδέστε το διάβασμα με την καθημερινή ζωή, ώστε να αποκτήσει νόημα για το παιδί.

Αν, παρόλες τις προσπάθειες, οι δυσκολίες παραμένουν, τότε είναι καλό να συμβουλευτείτε ειδικό.

Όταν υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες

Τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση χρειάζονται πιο εξειδικευμένη προσέγγιση:

  • να διαβάζουν φωναχτά ώστε να κατανοούν καλύτερα
  • να κάνουν ανασκόπηση στις επικεφαλίδες πριν ξεκινήσουν
  • να ξαναδιαβάζουν σημεία που τα μπερδεύουν
  • να χρησιμοποιούν χάρακα ή δάχτυλο για να μη χάνουν τη σειρά
  • να σημειώνουν ή να γράφουν τις άγνωστες λέξεις
  • να συζητούν και να συνοψίζουν το κείμενο μετά την ανάγνωση
  • να χρησιμοποιούν εικόνες, σχεδιαγράμματα ή άλλες μορφές μάθησης

Σε πιο σοβαρές περιπτώσεις, η βοήθεια ενός δασκάλου ειδικής αγωγής μπορεί να κάνει τη διαφορά, προσφέροντας στο παιδί εξατομικευμένη στήριξη.

Facebook Share  X Share  Στείλε με email  Print