Σαφώς και οι ανησυχίες των σημερινών γονιών έχουν αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν.
Τους απασχολεί το πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα επηρεάσει την εκπαίδευση των παιδιών, αν είναι ασφαλή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και στο μέλλον αν θα μπορέσουν να αγοράσουν ένα σπίτι ή να δημιουργήσουν τη δική τους οικογένεια.
Αυτό που τους ενώνει με τους γονείς των προηγούμενων γενεών είναι πιθανότατα το τελευταίο: το οικονομικό μέλλον των παιδιών τους. Και μια πρόσφατη έρευνα δείχνει πόσο πολύ οι γονείς ανησυχούν για το αν τα παιδιά τους μαθαίνουν πώς να διαχειρίζονται σωστά τα χρήματά τους.
Τι αποκαλύπτει η έρευνα
Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2025 από το Badcredit.org, το 83% των γονιών που συμμετείχαν πιστεύουν ότι «τα σχολεία θα έπρεπε να διδάσκουν οικονομικές δεξιότητες αντί για Σαίξπηρ».
Το Badcredit.org, ένας οργανισμός που βοηθά άτομα με χαμηλό πιστοληπτικό σκορ να βελτιώσουν την οικονομική τους κατάσταση, ερεύνησε 1.000 γονείς μαθητών για να διαπιστώσει πόσο σημαντικό θεωρούν να αρχίσουν τα παιδιά τους να μαθαίνουν τη διαχείριση χρημάτων πριν χρειαστεί να πάρουν αποφάσεις που μπορεί να αλλάξουν τη ζωή τους.
Η στάση τους δείχνει ότι οι πιο πρακτικές δεξιότητες, όπως το πώς λειτουργεί το πιστοληπτικό σκορ ή πώς εξοφλείται μια πιστωτική κάρτα, θεωρούνται πλέον πιο χρήσιμες από τις «μαλακές» δεξιότητες που προσφέρει η λογοτεχνία.
Τα αποτελέσματα έρχονται σε μια εποχή που χιλιάδες σχολεία ενσωματώνουν μαθήματα οικονομικής εκπαίδευσης στα προγράμματά τους, ενώ ταυτόχρονα τα επίπεδα αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό.
Τι προσφέρει η ανάγνωση
Πολλοί εκπαιδευτικοί διαφωνούν με την άποψη ότι ο Σαίξπηρ ή τα κλασικά έργα δεν έχουν θέση στα σχολεία. Αντίθετα, πιστεύουν ότι υπάρχει χώρος και για τα δύο είδη μάθησης.
Η ανάγνωση καλλιεργεί τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την ενσυναίσθηση, δεξιότητες ζωής εξίσου σημαντικές με τη χρηματοοικονομική παιδεία. Και όταν συνδυάζονται, δίνουν στα παιδιά πολύτιμα εφόδια, τόσο για την ακαδημαϊκή όσο και για τη συναισθηματική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Για παράδειγμα, η εκτενής ανάγνωση ενισχύει το λεξιλόγιο και τη συγκέντρωση, ενώ η ταύτιση με έναν λογοτεχνικό χαρακτήρα μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να αισθανθεί λιγότερο μόνο, αυξάνοντας την αυτοπεποίθησή του.
Η Τζέσικα Γκάλο, PhD, αναπληρώτρια καθηγήτρια αγγλικής φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, εξηγεί: «Η λογοτεχνία, και ειδικά ο Σαίξπηρ, συμπληρώνει -δεν ανταγωνίζεται- ένα πρόγραμμα σπουδών που διδάσκει πρακτικές δεξιότητες. Ο Σαίξπηρ μαθαίνει στα παιδιά επιμονή, κατανόηση και υπευθυνότητα στις ανθρώπινες σχέσεις, όπως η χρηματοοικονομική παιδεία μαθαίνει υπευθυνότητα στα χρήματα».
Γιατί τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν οικονομική παιδεία από νωρίς
Ηλογοτεχνία εξακολουθεί να θεωρείται θεμελιώδες μάθημα, αλλά όλο και περισσότεροι ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα μαθήματα χρηματοοικονομικής παιδείας πρέπει να είναι υποχρεωτικά.
Κι αυτό, καθότι θεωρούν, ότι η χρηματοοικονομική παιδεία πρέπει να θεωρείται βασική δεξιότητα ζωής, όπως η χημεία ή τα αγγλικά. Όσο νωρίτερα τα παιδιά εξοικειώνονται με βασικές οικονομικές έννοιες, τόσο πιο έτοιμα θα είναι να πάρουν σωστές αποφάσεις στη ζωή τους.
Πολλά παιδιά φτάνουν στο πανεπιστήμιο γνωρίζοντας πώς να γράψουν μια έκθεση, αλλά όχι πώς να υπολογίσουν τον τόκο μιας πιστωτικής κάρτας. Αυτή η άγνοια συχνά οδηγεί σε άγχος και οικονομικές δυσκολίες.
Μέχρι να ενσωματωθούν τα μαθήματα οικονομικών δεξιοτήτων σε όλα τα σχολεία, οι ειδικοί προτείνουν οι γονείς να εντάσσουν τέτοια μαθήματα στην καθημερινότητα: να βοηθούν τα παιδιά να ανοίξουν τον πρώτο τους λογαριασμό, να διαχειριστούν το χαρτζιλίκι ή τον μισθό τους, και να σχεδιάσουν πώς να αποταμιεύσουν για κάτι που θέλουν πολύ.
Πώς συνδέονται η λογοτεχνία και οι οικονομικές δεξιότητες
Η επιθυμία των γονιών να διδάσκονται οικονομικές δεξιότητες στα σχολεία αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη ανησυχία για τα υψηλά φοιτητικά δάνεια και τις δυσκολίες των νέων να αποκτήσουν σπίτι. Όμως, μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση χρειάζεται και τις δύο πλευρές και τη χρηματοοικονομική γνώση και τη λογοτεχνία.
Βέβαια, ακόμη και ο Σαίξπηρ δίνει μαθήματα διαχείρισης χρημάτων, όπως στην ατάκα από τον Άμλετ: «Μη γίνεσαι δανειστής ή δανειζόμενος, γιατί ο δανεισμός συχνά χάνει και τον εαυτό και τον φίλο.
Αν θέλουμε τα παιδιά μας να ευημερήσουν όχι μόνο οικονομικά και πνευματικά, αλλά και ως σκεπτόμενοι, συνδεδεμένοι άνθρωποι σε έναν περίπλοκο κόσμο, τότε τα σχολεία πρέπει να τα βοηθήσουν να ισορροπήσουν ανάμεσα σε αυτό που τους εξασφαλίζει τα προς το ζην και σε αυτό που δίνει νόημα στη ζωή.